Iisakin uhraaminen Jeesuksen ristinkuoleman esikuvana, 1.Moos. 22:1-18

Iisakin_uhraaminen.jpg

 

Jumala määräsi Aabrahamin lähtemään Moorian vuorelle poikansa Iisakin kanssa ja antoi hänelle mahdottomalta kuulostavan tehtävän uhrata siellä hänen ainokainen poikansa Iisak. Tämä on syvälle menevä esikuva Jeesuksen ristinuhrista koko ihmiskunnan edestä.

1 Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: "Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".
2 Ja hän sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon".
3 Varhain seuraavana aamuna Aabraham satuloi aasinsa ja otti mukaansa kaksi palvelijaansa sekä poikansa Iisakin, ja halottuaan polttouhripuita hän lähti menemään siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut.
4 Kolmantena päivänä Aabraham nosti silmänsä ja näki sen paikan kaukaa.
5 Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: "Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne."
6 Ja Aabraham otti polttouhripuut ja sälytti ne poikansa Iisakin selkään; itse hän otti käteensä tulen ja veitsen, ja niin he astuivat molemmat yhdessä.
7 Iisak puhui isällensä Aabrahamille sanoen: "Isäni!" Tämä vastasi: "Tässä olen, poikani". Ja hän sanoi: "Katso, tässä on tuli ja halot, mutta missä on lammas polttouhriksi?"
8 Aabraham vastasi: "Jumala on katsova itselleen lampaan polttouhriksi, poikani". Ja he astuivat molemmat yhdessä.
9 Ja kun he olivat tulleet siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut, rakensi Aabraham siihen alttarin, latoi sille halot, sitoi poikansa Iisakin ja pani hänet alttarille halkojen päälle.
10 Ja Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen teurastaakseen poikansa.
11 Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: "Aabraham, Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".
12 Niin hän sanoi: "Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi".
13 Niin Aabraham nosti silmänsä ja huomasi takanansa oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Ja Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi poikansa sijasta.
14 Ja Aabraham pani sen paikan nimeksi "Herra näkee". Niinpä vielä tänä päivänä sanotaan: "Vuorella, missä Herra ilmestyy".
15 Ja Herran enkeli huusi Aabrahamille toistamiseen taivaasta
16 ja sanoi: "Minä vannon itse kauttani, sanoo Herra: Sentähden että tämän teit etkä kieltänyt minulta ainokaista poikaasi,
17 minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit.
18 Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen." (1.Moos. 22)

Jos artikkeli kiinnostaa sinua, voit jakaa sen eteenpäin oikeassa yläkulmassa olevilla nk. share-napeilla.

Jumala määräsi Aabrahamin lähtemään Moorian vuorelle poikansa Iisakin kanssa ja antoi hänelle mahdottomalta kuulostavan tehtävän uhrata siellä hänen ainokainen poikansa Iisak, jota hän rakasti, jae 2. Aabrahamilla oli myös toinen poika, Haagarista syntynyt Ismael, mutta Iisak oli lapsi, joka oli syntynyt Jumalan lupauksen voimasta. Ismael oli syntynyt Saaran orjattaresta Aabrahamin ja Saaran inhimillisen päättelyn tuloksena, 1.Moos. 16:2. Vain Iisakissa ja hänen jälkeläisissään tulisivat toteutumaan kaikki Jumalan lupaukset, mitkä hän Aabrahamille oli antanut, 1.Moos. 17:21. Siten Iisak oli myös Kristuksen esikuva.

Iisak oli Aabrahamin ja Saaran ainoa poika, jae 2, niinkuin Jeesuskin oli Jumalan ainoa Poika, Joh. 1:14. Iisak oli myös poika, jota Aabraham rakasti ja samoin Jumala kutsui Jeesusta rakkaaksi Pojakseen, Matt. 3:17.

Moorian maan vuori jakeessa 2 on sama paikka, mihin Salomo myöhemmin rakensi Jerusalemin ensimmäisen temppelin, 2.Aik. 3:1. Se tunnetaan tänä päivänä Jerusalemin Temppelivuorena (hepr. Har ha Bayit). Samassa paikassa myös Jeesus myöhemmin ristiinnaulittiin. Nimi Mooria merkitsee "Jumalan valitsema". Aabraham antoi sille jakeessa 14 myös nimen Jumalan ilmestymisen vuori, mikä tulee heprean verbistä "nähdä" (jireh) ja Jumalan nimestä (Jhwh).

Aabrahamin ahdistava matka Moorian vuorelle kesti kolme päivää, jae 4, mutta se päättyi Iisakin pelastumiseen kuolemasta. Samoin Jeesus oli haudassa kolme päivää, minä aikana opetuslapset murehtivat ja itkivät, mutta se päättyi ylösnousemuksen riemuun. 

Aabraham jätti palvelijansa odottamaan ja meni rukoilemaan Iisakin kanssa ennen lähestyvää uhrausta, jae 5. Samoin Jeesuskin jätti opetuslapsensa odottamaan ja rukoili Isää Getsemanessa ennen antautumista ylipappien käsiin tuomittavaksi.

Iisak joutui itse kantamaan polttopuut selässään uhraamispaikalle, jae 6. Samoin Jeesuskin kantoi itse oman teloituspuunsa, ristin poikkipuun, Pilatuksen palatsista teloituspaikalle.

Aabraham toteaa, että Jumala katsoo itselleen lampaan uhriksi, jae 8. Samoin Jeesuksesta käytettiiin ilmaisua "Jumalan karitsa, joka ottaa pois maailman synnin", Joh. 1:29.

Iisak ensin sidottiin ja asetettiin sen jälkeen polttopuiden päälle, jossa hänet oli määrä surmata, jae 9. Samoin Jeesuskin naulattiin ensin kiinni ristiin ja sen jälkeen risti nostettiin ylös ja hänet surmattiin.

Aabrahamin huomio kiinnitettiin sarvistaan kiinni tarttuneeseen oinaaseen ja hän uhrasi sen poikansa sijaan polttouhriksi, jae 13. Oinas oli sijaisuhri. Tämä symboloi myöhempää temppelin uhripalvelusta, missä eläimiä uhrattiin sijaisuhrina Jumalalle. Temppelin uhripalvelus oli esikuvaa Kristuksen lopullisesta uhrista koko ihmiskunnan puolesta. Myös Hänet uhrattiin ristillä sijaisuhrina meidän edestämme, Gal. 3:13 ja Room. 8:32.


Moorian vuorella ihmiskunta oppi, että Jumala voi antaa toisen uhrikuolemaan jotta toinen sai pitää henkensä.


Jumala lupasi Aabrahamille siunata häntä, koska hän ei kieltänyt Herralta ainoaa poikaansa. Aabrahamin jälkeläiset tulisivat tämän perusteella olemaan runsaslukuiset kuin taivaan tähdet ja meren hiekka ja he tulevat voittamaan vihollisensa maailmassa, jae 17. Samoin Kristuksen ristinuhrin ansiosta miljoonat ja miljoonat ihmiset ovat uskon kautta voittaneet maailman, 1.Joh. 5:4. Se, joka uskoo, että Golgatalla uhrattu Jeesus on Jumalan Poika voittaa maailman, 1.Joh. 5:5.

Jumala lupasi Aabrahamille siunata hänen siemenessään (yks.), vrt. Gal. 3:16, kaikki maailman kansat, jae 18. Aabrahamin siemenessä, Kristuksessa, tulivat siunatuiksi kaikki maailman kansat, kun evankeliumi levisi Jerusalemista alkaen aina maan ääriin asti.

Jos te uskoisitte Moosesta, uskoisitte myös minua -- juuri minusta hän on kirjoittanut. (Joh. 5:46)

Harri A

Tästä pääset takaisin etusivulle